
Sissejuhatus
Roosipärja palvetamine: tüütu tegevus, mida vältida, või õnnis hetk, mida igatseda?
Kuna Neitsi Maarja ise palub meil iga päev Roosipärga palvetada, võib ainuüksi sellise küsimuse kerkimine tunduda imelik. Ometi tekib see ikka ja jälle, sest hoolimata kogu heast tahtest – olgu me lapsed, noored või täiskasvanud – näib Roosipärja palvetamine meile tihti väsitav ja tüütu.
On tõesti nii, et paljud, isegi need, kes Maarjat siiralt armastavad ja austavad, eiravad tema palvet ja jätavad Roosipärja palvetamise hooletusse.
On ka nii, et paljud, kes Maarja palvele vastu tulles küll loevad Roosipärga, teevad seda vaid kohustusest. Nad arvestavad, et see võtab vaid 15–20 minutit, ja pärast seda võivad nad rahuliku südamega öelda, et on täitnud Kõigekõrgema tahtmise.
Ometigi – see tüütus ja pingutus, mis näib Roosipärja palvetamisega kaasnevat, ei tundu kokku käivat Neitsi Maarjaga, kes on parim kõigist emadest. Kas ta tõesti nõuab, et me iga päev niimoodi igavleksime? Või on asi hoopis selles, et meie ise ei mõista veel korralikult, mis on Roosipärg?
Kuidas muuta tüütu tegevus õndsaks hetkeks?
Erinevus on selles, kas me loeme Roosipärga või palvetame Roosipärga.
Kui me loeme Roosipärga ehk lausume ilma peatumata ühe palve teise järel, siis jah, Roosipärg on tõesti monotoonne ja igav. Kui me nii teeme, siis ongi Roosipärg vaid:
- 1 Usutunnistus
- 6 korda „Meie Isa“
- 6 korda „Au olgu“
- 6 korda „Oo mu Jeesus“
- 53 korda „Ole tervitatud Maarja“!
Ei saa olla nii, et meie Taevane Ema tahab, et me Roosipärga palvetades igavleksime. Kohe kindlasti ei palu ta meil iga päev sõnu tuulde loopida!
Roosipärja näol on ta meile kinkinud tohutu varanduse.
Roosipärg on varandus, kuna see on palve.
Roosipärjast saab õnnis hetk, kui me seda palvetame, mitte siis, kui me seda lihtsalt loeme.
Oma ülesehituselt on Roosipärg erinevate palvevormide kogum:
- suuline palve
- mõtisklev palve
- palumine
1. Suuline palve
Püha Pius X katekismuse järgi on suuline palve “palve, mida väljendatakse sõnadega – ning muidugi jäägitu tähelepanu ja pühendumusega.”
Roosipärja puhul on suuline palve need palved, mis kokku moodustavad Roosipärja: Usutunnistus, „Meie Isa“, „Ole tervitatud Maarja“, „Au olgu“ ja „Oo mu Jeesus“.
Enamiku neist palvetest oleme saanud otse Taevast:
- „Meie Isa“ õpetas meile Jeesus ise,
- „Ole tervitatud Maarja“ koosneb suures osas peaingel Gabrieli sõnadest,
- „Oo mu Jeesuse“ saime Fatima Jumalaemalt.
Need palved on seega väga täpsed ja täis usutõdesid.
Kuna me teame neid peast ja kordame sageli, kipume unustama nende tähenduse. Ometi on need palved äärmiselt sisukad ja tihedad. Ärgem unustagem, et nende kaudu pöördume me otse Püha Kolmainsuse, Issanda ja õndsa Neitsi Maarja poole, öeldes neile – olgu kiites või anudes – väga olulisi asju.
See ei tähenda, et peaksime neid palveid palvetades iga sõna juures peatuma, küll aga tuleks igale sõnale tähelepanu pöörata. Iga kord, kui palvetame „Meie isa“, „Ole tervitatud Maarja“, „Au olgu“ või „Oo mu Jeesus“, kuuldakse meid Taevas! Ja need, kelle poole me pöördume, tõesti kuulavad meie kiitust ja palveid.
2. Mõtisklus
Lisaks suulisele palvele on Roosipärg mõtisklus Jeesuse ja Maarja elu tähtsamate sündmuste üle. Sellepärast ongi Roosipärg jaotatud saladusteks ja koosneb kolmest osast: rõõmurikkad saladused, valurikkad saladused, aurikkad saladused.
Enne iga saladust ütleme, mille üle me nende kümne „Ole tervitatud Maarja“ jooksul mõtiskleme.
Roosipärja 15 saladuse ajal oleme kutsutud mõtisklema inimkonna ajaloo tähtsaimate ehk selle päästmisega seotud sündmuste üle: Ingli kuulutamise päeval, mil Maarja ütles „jah“, tõi Jumala Poeg, inimeseks saanud Sõna, maailmale lunastuse.
Niisiis annab Roosipärg meile lisaks suulisele palvele ka võimaluse mõtiskleda. Palvest saab mõtisklev palve siis, kui pingutame, et tuua silme ette pildikesi Jeesuse ja Maarja elust (sellele saame kaasa aidata päris piltide vaatamisega). Stseenid, tegelased, nende sõnad, nende teod ja voorused annavad meile rikkalikku ainest reflekteerimiseks ja mõtiskluseks.
Kui meil on kindel tahe Roosipärja saladuste üle mõtiskleda ja sellele vastav hoiak, juhib Neitsi Maarja ise meid mööda „Ole tervitatud Maarjaid“ samm-sammult aina sügavamale rõõmu-, valu ja aurikastesse saladustesse. Niimoodi jõuamegi “Maarja kaudu Jeesuseni” ja meie hing saab maitsta tõelist vaimset toitu.
3. Palumine
Roosipärja saladuste üle mõtisklemine ülendab hinge, kuid hoiab meid samas realistlikuna: et igapäevaelu kõrvalt Maarja kaudu Jeesuse juurde jõuda, on meil vaja Jumala armu. Et seda saada, tuleb paluda.
Roosipärja saladuste viljad (neid on samuti 15) annavad meile kolmanda palvevormi: palumise.
Saladuste viljad on hindamatu vahend avastamaks, ihkamaks ja mis peaasi – palumaks Jeesuselt ja Maarjalt nende voorusi, mis on meie vaimseks kasvuks ja pääsemiseks hädavajalikud:
| Rõõmurikkad saladused | Saladuste viljad |
| 1. Ingli kuulutamine Neitsi Maarjale | Alandlikkus |
| 2. Eliisabeti külastamine | Ligimesearmastus |
| 3. Jeesuse sünd | Vaesus Vaimus |
| 4. Jeesuse esitlemine templis | Kuulekus ja puhtus |
| 5. Jeesuse leidmine templist | Kõikjalt Kristuse otsimine |
| Valurikkad saladused | Saladuste viljad |
| 1. Jeesuse surmahirm Ketsemani aias | Kahetsus pattude pärast |
| 2. Jeesuse piitsutamine | Lihasuretamine |
| 3. Jeesuse kroonimine okaskrooniga | Uhkusest lahtisaamine |
| 4. Jeesuse ristikandmine | Püsivus kannatuses |
| 5. Jeesuse ristilöömine ja surm Ristil | Enese andmine teiste pääsemiseks |
| Aurikkad saladused | Saladuste viljad |
| 1. Jeesuse surnuist ülestõusmine | Usk |
| 2. Jeesuse Taevasseminek | Lootus ja igatsus Taeva järele |
| 3. Püha Vaimu laskumine | Armastus ja apostellik agarus |
| 4. Neitsi Maarja Taevassevõtmine | Arm heaks surmaks |
| 5. Neitsi Maarja kroonimine Taevas | Pühendumine Neitsi Maarjale |
Roosipärga palvetades palume paljusid asju. Selle palved sisaldavad juba iseenesest omakorda mitmeid eri palveid (kui nendest nimekiri koostada, tuleks see väga pikk ja sisukas); ka saladuste viljad on palved.
Kuna Jumal aga on headus ise, ei piira Ta seda, mida me võime paluda (arvestades, et meie palved on mõeldud hingede hüvanguks). Ärgem unustagem ka oma Taevast Ema, kes kostab meie eest oma jumaliku Poja ees.
Roosipärja kaudu on meil võimalik avada oma süda ja paluda mitte ainult enda, vaid ka teiste eest. Hea on palvetada Roosipärga või selle saladusi erinevate intentsioonidega – Kiriku eest, paavsti eest, puhastustules olijate eest, lähedase pöördumise või tervenemise eest, sõja lõppemise eest jne. Sellised helded ja apostellikud eestpalved liigutavad Neitsi Maarja südant.
Kokkuvõte
Ülesehituse poolest on Roosipärg justkui palvekool, kus on nii palju öelda, avastada, vaadelda, paluda, et tülpimusele ei tohiks seal ruumi jätkuda.
Eri palvevormid teevad Roosipärja mitmekesiseks ja seega sobilikuks ükskõik mis eas inimesele.
Roosipärja palvetades võib igaüks – vastavalt oma võimetele ja hingeseisundile – valida, millisele palvevormile ta keskendub. Ta võib mõelda sõnadele, mõtiskleda saladuste üle, paluda endale mõnd voorust või palvetada mõne kindla intensiooniga.
Kuna kipume kergesti hajevile minema, on kasulik palvevorme vaheldada, sest nii:
- püsib meie mõte alati palves, ühel või teisel moel,
- tõuseb meie palve lakkamatult Taeva poole,
- ja meie hing – olles heas koolis – toitub ning kasvab tugevuses ja julguses.
Meie Roosipärja Emand, palu meie eest!
